انواع نژاد گردو تولید شده در ایران کدامند؟
نوشته شده توسط : palizgerdo

انواع نژاد گردو تولید  شده در ایران کدامند؟

بر اساس مطالعات گیاه شناسی صورت گرفته در ایران و خارج از ایران، عقیده بسیاری از کارشناسان بر این است که خاستگاه ابتدایی انواع نژاد گردو در فلات ایران بوده است، و بعد از آنجا این نوع درخت راهی مناطق مدیترانه ‌ای شده و به زمین های غربی راه پیدا کرده است.

از نظر ویژگی های ظاهری، درختان گردو از انواع تک پایه بوده و این قابلیت را دارند تا ارتفاع ۲۵ متری نیز رشد کنند. معمولا ارتفاع ۳ الی ۴ متر از این درخت را تنه تشکیل می دهد و بعد از آن به شکل گسترده رشد نموده و شاخه های پهن آن فضای وسیعی را پر می ‌کند، البته انواع نژاد گردو با یکدیگر فرق می کند و ممکن است برخی از آنها پا کوتاه باشند.

 

مشهورترین نوع از انواع نژاد گردو، گردوی ایرانی است. گونه ای از درختان است که ریشه تاریخی آن به فلات ایران باز می گردد و بومی همان منطقه می ‌باشد. گونه های ایرانی این نوع درخت از نوع خود بارور بوده. آنها چوبی سخت و رگه مانند دارند و ارتفاع آنها تا ۲۵ متر نیز می رسد.

انواع نژاد گردوی ایرانی عبارت است از:

  • درخت گردوی بوانات
  • درخت گردوی تویسرکان
  • درخت گردو ضیاء آباد
  • گردو ژنوتیپ برتر مراغه
  • و ....

 

انواع مختلف گردو که در برابر سرما مقاوم می باشند؟

معمولا انواع نژاد گردو در برابر سرمای زمستانه و نیز سرمای بهاره مقاوم هستند و نسبت به سایر گونه های دیر گل می دهند. به همین دلیل سرمای بهاره باعث سرمازدگی میوه این درختان نمی شود. اما در میان گونه های مختلف گردو بعضی از آنها در برابر سرما از خود مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند از جمله؛ نهال گردو تویسرکان، نهال گردو فرنور و نهال گردو چندلر.

این گونه از درختان گردو در برابر سرمای ۲۰ – درجه و ۴۵+ درجه مقاوم بوده و باردهی خوبی نیز انجام می دهند. بهترین منطقه برای کاشت انواع نژاد گردو بخصوص نهال گردو تویسرکان، نهال گردو فرنور و نهال گردو چندلر.، مناطق سردسیری با ارتفاع بیش از ۱۲۰۰-۱۸۰۰ متر است. در این موقعیت به خوبی رشد کرده و محصول خوبی برای باغدار به ارمغان می آورند.

انواع گردو برای کاشت در مناطق سردسیری؟

نهال گردو فرنور، نهال گردو تویسرکان و نهال گردو چندلر از انواع نژاد گردو هستند که در برابر سرما واکنش خوبی از خود نشان می دهند و بهترین گزینه برای کاشت در مناطق سردسیری محسوب می شوند، اینگونه از درختان گردو پربار و مقاوم هستند، میزان باردهی آنها به طور متوسط ۱۲ الی ۱۵ تن در هر هکتار می باشد.

 

انواع مدل گردو برای کاشت در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر؟

نهال گردو خوشه ای پاکوتاه ترکیه از جمله نهال هایی است که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر به خصوص مناطق ساحلی رشد خوبی دارد. از ارقام بومی ترکیه است و در سال های اخیر بیشتر مورد استفاده باغداران ایرانی قرار گرفته است. این نوع گردو در برابر آب و هوای خیلی سرد و یخبندان های شدید مناطق کوهستانی حساس می باشد.

از مهمترین خصوصیات انواع نژاد گردو که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد می کنند، می توان به  طعم خوش و میزان روغن موجود در میوه آنها اشاره نمود که برای استفاده در صنایع کیک پزی و نیز شیرنی پزدی مناسب می باشند. معمولا  این نوع از گردو ها در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی کرده و در فصل پاییز ماه شهریور و مهرماه میوه آن به بار می نشیند.

 

انواع رقم گردو پر بار کدامند؟

به دلیل موقعیت مناسب و شرایط آب و هوایی بهتر شاهد  رشد  انواع نژاد گردو ها در ایران هستیم، برخی از آنها پر بار و برخی دیگر باردهی مناسبی ندارند. از میان ارقام پر بار گردو در ایران می توان به؛ گردو خوشه ای پاکوتاه ترکیه، گردو چندلر و  گردو خوشه ای تخم مرغی اشاره کرد.

گردو چندلر بهترین نوع گردو در بازار بوده و از فروش بیشتری نسبت به سایر ارقام  گردو برخوردار است. زیرا این محصول از بهره وری بیشتر و بهتر، آجیل با کیفیت عالی، مغزهای بیضی شکل با رنگ روشن و میوه ای با پوسته نازک بهره می برد. نسبت به انواع نژاد گردو دیگر دیر برگ می دهد و شکوفه دار می شود ، بنابراین نسبت به سایر گونه ها در برابر سرما مقاوم است.  از این گردو برای گرده افشانی نیز استفاده می کنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: